A hormonegyensúly zavarai (Gyógynövények 3. rész)


A hormonegyensúly zavarai (Gyógynövények 3. rész)

A hormonegyensúly felborulásának különféle jelei lehetnek:  menstruációs zavarok (rövid/hosszú ciklus, a menstruáció kimaradása, erős vérzés, nagy fájdalmak), gyulladás, meddőség. A legfrissebb kutatások szerint az okok között nagyon sokszor a stresszes és helytelen életmód áll.

A STRESSZ mint egészségkárosító, PCO, inzulinrezisztencia

  • Az embert naponta ezernyi váratlan inger éri, ezekre a szervezet nagyon érzékenyen reagál. Készenléti állapotba kerül miközben energiáit átcsoportosítja, a szervek működését átrendezi. A mellékvese adrenalin- és kortizoltermelése hirtelen megnő, ennek hatására a májraktárakból cukor szabadul fel, és kerül a vérbe, hogy az izmok megnövekedett energiaigényét ellássa. A zsírszövetből szabad zsírsavak áramlanak a vérbe, szintén energiaellátási célból. A izmok, a szív, az agy vérellátása nő, gyorsul a szívműködés, nő a vérnyomás, a  hörgők kitágulnak, gyorsul a légzés, nő az érzékszervek figyelme. Ezzel párhuzamosan  a teljes emésztőrendszer, az immunrendszer, a reproduktív rendszer működése meglassul. Ennek a folyamatnak természetesen hasznos feladata van egy veszélyes szituációból való elmenekülés vagy valamilyen küzdelem esetén. Ha a működésváltozást kiváltó szituáció nem állandósul, a test bármilyen károsodás nélkül átvészeli a stresszhelyzetet, a válaszreakció gyorsan lezajlik, és a stresszhatás elmúltával minden visszaáll az eredeti helyzetbe. 
  • Folyamatos stresszhelyzet (szoros időbeosztás, tömeg, zaj, rossz munkahelyi légkör, állandó megfelelési kényszer, politikai környezet, igazságtalanságok, értelmetlen szabályok, melyek megnehezítik az életünket, a mobiltelefonok okozta állandó elérhetőség miatt a pihenőidő rövidsége, reklámok, melyeknek “bedőlve” hiányérzetünk támad, az egymás iránti türelmetlenség, otthoni kapcsolataink elégtelensége, a baráti kapcsolatok felszínessége, képtelenségünk arra, hogy belenyugodjunk megváltoztathatatlan dolgokba… és sorolhatnánk még oldalakon keresztül) hatására a szervezet készletei kimerülnek, bizonyos fent leírt folyamatok állandósulnak, és következményes fejfájás, szapora szívverés, magas vérnyomás, érelmeszesedés, infarktus, emésztési gondok, gyomorfekély, reflux, elhízás, fokozott verejtékezés, hajhullás, fogékonyság fertőző betegségekre, alvászavar, izomgörcsök, termékenységi gondok, szexuális zavarok, allergia, depresszió alakulhat ki. (Manapság gyakran panaszkodnak a betegek az egészségügyi ellátó személyzet részéről megnyilvánuló érzéketlenségről, durva bánásmódról. Sajnos, ez az őket érő stressz következménye. Az ellátó személyzet számához képest embertelen mennyiségű ellátandó beteggel kapcsolatos leterheltség, az eszköz- és felszereléshiányból fakadó bizonytalanságérzés, az egyre több beteg részéről megnyilvánuló ellenségesség – ezek a betegek nyilván a saját stresszüket próbálják így levezetni – mind apátiához, kiégéshez, depresszióhoz vezethetnek.) Az, hogy a fenti tünetek közül egyes embernél melyik jelenik meg, az adott egyén öröklött struktúrájától függ, a “leggyengébb” szerv(ek) fog(nak) először betegséget produkálni. Egyes kutatások szerint pl. ez lehet a napjainkban egyre gyakrabban kialakuló PCO szindróma egyik fő oka: a tartósan megemelkedett vércukorszintre a hasnyálmirigy fokozott inzulinkidobással válaszol (nő a vér inzulinszintje), hogy a több cukrot bevigye a sejtekbe. A túlzott cukorbevitel ellen a sejtek úgy védekeznek, hogy csökkentik inzulinérzékenységüket (inzulinrezisztencia), emiatt nem tudják felvenni a vérből a cukrot. Vagyis a magas vércukorszint ellenére”éhezni”fognak, ezáltal működésük romlik, ez pl. terméketlenséget, menstruációs zavarokat és egyéb endogén gyulladásokat eredményezhet.

A stresszkezelés legfontosabb gondolata: minden a hozzáállásunkon múlik! A legfontosabb, hogy hogyan vélekedünk az adott stessz-szituációról. Ha a stressz kapcsán dühöt, agressziót érzünk, és ebbe egyre jobban belelovaljuk magunkat, azzal csak tovább rontjuk az amúgy is kisiklott élettani folyamatokat. A stressz csökkentéséhez javaslataink:

  • a megváltoztatható körülményeken való változtatás
  • kapcsolataink rendezése
  • Egészséges hölgyrendszeres mozgás (jóga, chi kung, futás, úszás, biciklizés, séta a természetben)
  • meditációs technikák, Agykontroll
  • helyes táplálkozás (szénhidrátbevitel csökkentése, zöldségek, gyümölcsök mennyiségének növelése)
  • életmód- változtatás (esti TV-zés és internetezés csökkentése, alvásra fordított idő növelése, több “én-idő” beiktatása a hetirendbe)
  • nyugtató-, harmonizáló teák (citromfű, orbáncfű, levendula, borsmenta, macskagyökér, esténként komló),
  • illóolajok (jázmin, rózsa, muskotályzsálya, bazsalikom, bergamott, narancs, ilang-ilang, levendula) használata
  • inzulinrezisztencia esetén inozitol tartalmú táplálékkiegészítő szedése, D-vitamin pótlás, teák (kecskeruta, fekete áfonya levele, fehér babhéj, gyermekláncfű gyökér, kapor, katáng gyökere, kukorica bajusz) fogyasztása. 

Kecskeruta (Galega officinalis)

Természetes vércukorszint csökkentő hatású, növényi antidiabetikumnak is szokták nevezni. Növeli a sejtek inzulinérzékenységét, aktiválja az inzulinérzékelő receptorokat. Megkönnyíti a szénhidrát felhasználását a szervezetben, fokozza a zsíranyagcserét.

 

Ösztrogéndominancia

  • Normál esetben az ösztrogént a petefészekben érő tüszőhámsejtek, a progeszteront pedig a sárgatest termelik. Ösztrogén a zsírszövetben is termelődik. Magasabb zsírarány esetén több ösztrogén kering a vérben, ún. ösztrogéndominancia alakul ki. A stresszes, mozgásszegény életmód, fogamzásgátlók szedése, helytelen táplálkozás (nagy mennyiségű szénhidrát bevitele), szennyezett környezetünk, xenoösztrogének bejutása ezt csak tovább erősítik. (A xenoösztrogének különböző vegyszerekben – pl.rovarirtók, permetezőszerek, festékek, hígítók, műanyagok, aceton, körömlakk, tisztítószerek, mosószerek – fordulnak elő, és a szervezetbe bejutva (bőrön, orr vagy más nyálkahártyán, emésztőrendszeren keresztül) képesek nagyon erős ösztrogénhatást kiváltani. Hatásukra megnő a szervezet nem természetes ösztrogénszintje, és a saját egészséges és szükséges ösztrogént is kiszorítják a sejtekből. 

Az ösztrogéndominancia előfutára a PCO-nak, az endometriózisnak, illetve a meddőség kialakulásában is szerepet játszik.

Terápia: fitoösztrogének fogyasztása (lsd később), progeszteronpótlás (jamgyökér krém, palástfű tea), mozgás, méregtelenítés, helyes táplálkozás  (rostokban gazdag, csökkentett szénhidráttartalmú ételek, kevesebb tejtermék), ételérzékenység kiszűrése (glutén, laktóz,… )+ probiotikum szedése, xenoösztrogének kiiktatása, természetes kozmetikumok, tisztítószerek használata, D-vitamin pótlás (krém), indoltartalmú táplálékkiegészítő (keresztes virágú növények kivonatát tartalmazza), inozitol tartalmú táplálékkiegészítő, szelén, cink, halolaj (omega 3), stresszoldás.

Mik azok a fitoösztrogének?  

A fitoösztrogének a növényekben található olyan kémiai anyagok, amelyek az emberi szervezetbe érve ösztrogénreceptorokhoz kapcsolódnak, így a szervezetben ösztrogénhatást váltanak ki.  Felszívódásukhoz egészséges bélflóra szükséges. Könnyebben lebomlanak, mint a rendes ösztrogének, nem halmozódnak fel a zsírszövetekben, ezért úgy tűnik, hogy fogyasztásuk  egészséges szervezetben nem okoz ösztrogéntöbbletet. Segítségükkel megpróbálhatjuk visszaállítani a természetes hormonháztartást, a megfelelő ösztrogénszintet.  
Kétféleképp képesek hatást kifejteni: ösztrogénhiányos szervezetben ösztrogénhatást váltanak ki, ha viszont ösztrogéntöbblet áll fenn, anti-ösztrogén hatásúak. Illetve, mivel gyorsabban kapcsolódnak a receptorokhoz, még a káros xenoösztrogének kötődését is gátolják. 
Ez a hatás természetesen egyéni, függ attól, kinek milyen az ösztrogénszintje, mennyi a szabad receptorainak száma. Használatukhoz érdemes szakember segítségét kérni.
Fitoösztrogén tartalmú tápláléknövények: babok, a szójatermékek (szójabab, szójacsíra), borsók, lencsék, csicseriborsó, gabonacsírák,  teljes gabonák (rozs, zab, búza), köles, kukorica, magvak (különösen a lenmag, tökmag, kesudió, mandula, valamint a földimogyoró), alma, eper, bogyós gyümölcsök, ánizs, édeskömény, rebarbara.
Gyógynövények: cickafark, zsálya, vörös lóhere, poloskavész, komló.

 

Pajzsmirigy működési zavar

  • A már tárgyalt női problémák hátterében a pajzsmirigy alul-, vagy túlműködése is állhat.
    Amennyiben a laboratóriumi vizsgálat pajzsmirigy alulműködésre utal, kakukkfűtea, túlműködés esetén pedig zsálya- és vasfűtea fogyasztása segíthet. Harmonizálásra a galajteákat is ki lehet próbálni. Emellett  ismert a barátcserje jótékony hatása, illetve javasolt D-vitamin krém használata, helyes táplálkozás (kevesebb szénhidrát és tejtermék) bevezetése, esetleg gyógygombák fogyasztása, a rendszeres mozgás, és a stressz kezelése.

 


Folytatáshoz kattints a 4. részre. (Baba project) 

Gyógynövény-szakértőnk: Lencsés Rita fitotherapeuta 

 

Szavazás

Milyen fejlesztéseket tartana célszerűnek a rendelőinkbe? (3 legfontosabbat jelölje be)

View Results

Loading ... Loading ...