Hyperkeratosis, parakeratosis, metaplasia - aggódnom kell??
Hyperkeratosis, parakeratosis, metaplasia – aggódnom kell?? Hyperkeratosis, parakeratosis, metaplasia – aggódnom kell??

A citológiai leletekben gyakran találkozhatunk a fenti szakkifejezésekkel. Sokan megijednek, s azonnal telefonálnak. Szeretném ha elolvasnák az alábbi leírásokat, és csak utána szaladnának a telefonhoz. A kezeléshez szükséges, alább olvasható gyógyszerek receptjeiért rendelési időben jelentkezzenek az asszisztensnőimnél. Bejelentkezés nem szükséges!

Az új típusú citológiai lelet értékelésekor nem a szokásos P 0-4 rendszerben, hanem szövegesen jelzik a látható elváltozásokat. Ezzel együtt újabb kifejezések jelentek meg. Ezek elsősorban a nőgyógyász-cytopathológus orvos pontosabb kommunikációját segíti elő, de a pácienseknek is érdemes megjegyezni a következőket:

• A citológiai mintavételnél a méhszájból vesszük a mintát. Itt találkozik egymással a méhszájt kívülről fedő laphám, a méhnyakban lévő hengerhámmal. Ez az ún. átmeneti zóna. Ez egyik páciensnél nagyobb, a másiknál kisebb, vagy nincs is. Életkor, gyulladás, betegség, terhesség is befolyásolja a nagyságát.
  • Gyulladás – reaktív hám: gyulladásos hámot találtak a kenetben. Általában bakteriális fertőzés van a háttérben, amit fehérvérsejtek megpróbálnak megszüntetni. Általában antibiotikus hüvelykezelést rendelünk, mely után hüvelyflórát (Lactobacillus) tartalmazó krémeket, tablettákat ajánlunk.
  • Metaplasia: az átmeneti zónából készült a kenet, vagyis jó helyről. Lap és hengerhám váltakozik, kiérési zavar van. Sokszor gyulladást találunk a háttérben, ezért kezelést adunk.
  • Hyper- és parakeratosis: nagyfokú gyulladás hatására a méhszájon lévő el nem szarusodó laphám keménnyé válik, átalakul, egy ún. szaruréteget fejleszt. Ez általában HPV fertőzés esetén alakul ki. Immunerősítő kezelés és szoros kontroll javasolt.  HPV tipizálás is indokolt.
  • ASCUS: kóros laphám látható, mely pontosan nem meghatározható. Nagyfokú gyulladás, HPV infectio esetén találnak ilyen képet.
  • AGNUS: a mirigyhám kóros, ez szorosabb kontrollt tesz szükségessé. 3 havonta kell kontrollra jelentkezni.
  • L-SIL: alacsony fokú laphám elváltozás. HPV fertőzés is lehet hátterében, ált. nem magas kockázatú. Gyulladásellenes kezelés javasolt. Vitaminokat kell szedni.
  • H-SIL: nagyfokú hámelváltozás a méhszájban. A háttérben általában magas kockázatú HPV vírus fertőzést van, melyből 2-10 éven belül méhszájdaganat is kialakulhat. HPV tipizálás és 3 havonkénti kontroll, ill. a méhszáj kimetszése (loop conisatioval) javasolt.
  • Regeneratio: gyulladás utáni állapot, kezdődik a hám gyógyulása.
  • CIN : korai méhszájdaganat. 3 fokozata van, ezért szövettani mintavételre is szükség van.

További információk olvashatóak a következő oldalakon: Kifejezések a leletekben . CYNTECT Plusz vizsgálat, Vizsgálati díjak.lactobacillus

Cikkek Nőgyógyászat Oktatás