Citológiai eredmények értékelése

Változik a citológiai minták leletezése!

Az akkreditált laborokban a régi, számokkal (P 0-5) történt citológia- értékelés helyett fokozatosan a szöveges alapú értékelésre térnek át, azaz ezentúl a leírást, javaslatokat kell tüzetesebben átolvasni. Az átmeneti időszakban igyekszünk mindkét osztályozást feltüntetni. Ha valami kérdés felmerülne, jelezzék felénk!

ÚJ citológiai vizsgálati eljárások:

Fejlődik a citológiai mintavétel és értékelés technikája. Az új eljárásnál (folyadék alapú citológia vizsgálat) a mintát nem üveg tárgylemezre kenjük ki, hanem egy tégelybe, folyadékba vesszük le, ebből nyerik ki, és értékelik a sejteket. Ez a módszer automata, gyors diagnosztikára is lehetőséget ad.  A vizsgálat az angolszász országokban elterjedt, nem kell feltárni hozzá a méhszájat, így védőnő is leveheti a mintát. Viszont drágább.

A kiértékelésben is újabb módszerek jelentek meg. Pl. a CYNTECT PLUSZ vizsgálatnál a levett kenetmintát 2-szer festik meg. Az első a hagyományos kenetértékeléshez kell, a második festéssel (immunfluorescens) pedig a kóros fehérjéket tudják kimutatni.
HPV fertőzések esetén eddig nem tudtuk kimutatni, hogy a vírus átírta-e a sejtek DNS állományát, és elindult-e a kóros fehérje-, majd később a sejt- , szövet-, szervszintű rosszindulatú átalakulás. Ezzel a módszerrel már korai stádiumban láthatóak a kóros specifikus fehérjék, így időben elkezdhetjük meggyógyítani a pácienseinket.

Már több, mint 1 éve együtt dolgozunk az ilyen korszerű módszereket is alkalmazó céggel , a MEDSERV Kftvel. Mindenkinek elérhető a CYNTECT PLUSZ kiterjesztett citológiai vizsgálat, HPV tipizálást, sz.e. folyadék alapú citológiát is tudunk venni. Árainkat a Tarifáknál tudja áttekinteni.

Kedves Pácienseim !

Ezzel a kis leírással szeretnék segítséget nyújtani a citológiai leletek értelmezésben.
Tanácstalanság esetén keressen fel a rendelésemen, ahol megfelelő gyógyszerrel vagy kezeléssel segítek problémáján.

Elöljáróban:

• A méhszájdaganat kialakulását korán jelzi a rendszeres nőgyógyászati citológiai vizsgálat és megfelelő kezeléssel megelőzhető a rák kialakulása.
  • Fájdalmatlan a vizsgálat. 5-10 percig tart. Bimanuális vizsgálat, emlő vizsgálattal egészül ki a komplett rákszűrés, sz.e. hüvelyi ultrahang vizsgálattal is.
  • A citológia vizsgálat eredményét a kolposzkópos vizsgálattal történő egybevetéssel lehet jól, hatékonyan alkalmazni.
  • Évente 1x, középidőben (menzesz után 1-2. héten) javasolt a mintát levenni.(ANTSZ szűrés 3 évente írja elő a vizsgálatot.)
  • “Hüvelyt öblítés” vizsgálat előtt nem szükséges, sőt kerülendő, mivel  könnyebben lehet diagnosztizálni a gyulladás okát, ha látjuk a váladékot.
  • Citológia labortól függően 1-3 hét alatt készül el az eredmény, amit a weblapunkon megnézhet, e-mailben kiküldünk.
  • P4 és P5 eredmények ill. malignitás gyanúja esetén telefonon is kiértesítjük a pácienseket, a minél gyorsabb ellátás céljából!
  • Mindenkinek saját érdeke, hogy ha levetette  a citológiát, akkor azt meg is nézze, a javasolt kezelést elfogadja, majd szükség esetén kontrollra visszajöjjön!

A Papanikolau (PAP Smear) érték : 0-5 jelentése.

P 0 : Sikertelen, értékelhetetlen a kenet, pl. vérzés, gyulladás, fixálási-festési hiba, kevés sejtszám, eltörött tárgylemez miatt.
Teendő: Meg kell ismételni a vizsgálatot. Amennyiben a mi hibánk, akkor az ismételt  vizsgálat ingyenes!
P 1 : Ép laphám és hengerhámsejtek. Rosszindulatú folyamatra utaló sejtelváltozás a vizsgált cytológiai anyagban nincs.
Teendő: Tünet és panaszmentesség esetén 1 év múlva javasolt középidőben citológiai vizsgálat végzése.
P 2 : Gyulladás. Reaktív hám. Leucocytak és hystiocyták. Rosszindulatú elváltozásra utaló sejtelváltozás a vizsgált citológiai anyagban nincs.
Teendő : Gyulladás ellenes kezelés javasolt, majd a következő ciklus közepén ismételt citológia javasolt.
P 3 : Nagyfokú gyulladás mint pl. Low-Grade squamosus intraepitheal lesion (SIL), Enyhe displasia. Érett metaplasia, hyperkeratosis. Gyulladásos váladék.  Vagy Atypusos endocervicalis sejtek Vagy HPV infectio jelei, Coilocyták. Teendő : Spec. gyulladás ellenes kezelés pl. antibiotikumok,+/ Isoprinosine tbl javasolt, majd 3 hónap múlva ciklus közepén ismételt citológia.
Amennyiben ez is P3 vagy rosszabb, akkor conisatios műtétre van szükség.
P 4: Daganat vagy daganat megelőző állapot. H-SIL, AGUS.
Teendő: Szövettanilag kell tisztázni a folyamatot. Mintát veszünk (biopsia) a kérdéses részből vagy conisatiot és fractionalt abrasiot végzünk a kórházban.
P5 : rosszindulatú , malignus daganat. Gyors szövettani tisztázás és therápia megbeszélése javasolt. Onkológiai központ és egyéb képalkotó vizsgálatra is szükség van, mint pl. CT, MRI, PET CT, hasi UH, lymphographia.

A fő jellemzők mellett olvashatunk egyéb idegen szavakat is:

Leucocyták és hystiocyták : fehérvérsejtek, faló sejtek. Akkor látjuk a kenetben, ha gyulladás miatt a fehérvérsejtek és a baktériumokat pusztító vérsejtek nagy számban vannak jelen. Teendő : Gyulladásellenes kezelés javasolt, amennyiben panasza van a páciensnek.
Candida albicans: Legismertebb emberi gombabetegség kórokozója.
Teendő : Gyulladásellenes kezelés javasolt, helyi (kúp és krém) és egész test kezelése (tabletta). A páciens partnerét is kezelni kell !!!!
HPV infectio jelei: humán papilloma vírus által okozott fertőzés, mely a méhszájrákban szenvedő betegek 98%-nál kimutatható. 200 feletti ismert típusa van. Egyes típusainál (magas kockázatú, H-Risk) a méhszájdaganatok előfordulása gyakori. Szoros kontroll javasolt 3 havonta, ill. HPV tipizálás (DNS vizsg.). illletve CYNTECT PLUSZ vizsgálat is.  Immunrendszer erősítése indokolt. Helyi kezelésekkel esetleg műtéttel is tudunk javítani az állapoton. Ismételt P3 citológia, H-Risk HPV fertőzéssel indokolja a méhszáj conisatiós műtétét (körkörös, kúp alakú kimetszését + méhnyak és méhüreg kaparék vételét). A műtétet követően lehet gyermeket vállalni, kb. fél évvel később. Kontroll citológiai vizsgálatok szükségesek 3 havonta.A képen: normális hüvely hámsejt lactobacillusokkal, amik a tejsavat termelik.
Trichomonas vaginalis: gyakori szexuális úton terjedő nemi betegség kórokozója.
Teendő : Gyulladásellenes kezelés javasolt (helyi és szájon át). A páciens partnerét is kezelni kell !!!!,
Bakterialis vaginosis, vegyes flóra: vegyes baktériumok által okozott fertőzés a hüvelyben.
Teendő : Gyulladásellenes kezelés javasolt, és tejsavas flóra helyreállító kúp vagy hüvelyöblítés tejsavas oldattal. A páciens partnerét is kezelni kell !!!!
Doederlein cytolízis: A normál hüvelyflóra része a Doederlein pálcika alakú baktériumok, melyek a hüvely savas kémhatásáért felelős tejsavat termeli. Ezek biztosítják, hogy nincs hüvelygyulladás,ill. nem tudnak más baktériumok  vagy gombák elszaporodni a hüvelyben. Citolízisnél a baktériumok nagy számban elpusztulnak (sokszor pl. a túl savanyú kémhatás vagy antibiotikum adása miatt), ezt bő, fehér, sűrű váladék folyásaként lehet észlelni.
Teendő : Sok teendő nincs. Heti 1x lehet hüvelyt semleges kémhatású folyadékkal öblíteni, pl. vízzel.
Leptotrix infecio: speciális gomba fertőzés .
Atophias hámsejtek: változó korban gyakori. A hüvely és méhszáj hámja ösztrogén hiányában elsorvad. Hormonpótlás javasolt.
Keratosis: elszarusodás. A méhszájat el nem szarusodó hám fedi, de a sok gyulladás hatására átalakulhat, elszarusodhat. Gyulladás ellenes kezelés, irrigálások javasoltak.
Metaplasia: nagy fokú gyulladás esetén a sejtek normbac-blog-600x350ál érési folyamata felborul és közti alakokat lehet látni. Gyulladás ellenes kezelés, irrigálások javasoltak.
Reaktív – reparatív hám: gyulladás után gyógyuló hám. Teendő nincs ilyenkor, vagy tejsavas irrigálást (hüvelyöblítést) vagy tejsavas és normális baktérium flórát tartalmazó hüvelykúpot kell felhelyezni heti 1x.
Actinomyces : IUD (spirál) mellett gyakrabban kialakul a “sárga tőkegomba” fertőzés, mely súlyos kismedencei gyulladást, fájdalmat okozhat. Kombinált antibiotikus és gomba ellenes kezelést kell kapni.
Atypusos laphámsejtek!!! Pontosan nem identifikálható morfológiailag! Korai daganat esetén találnak ilyen sejteket vagy nagy fokú gyulladás esetén. HPV okoz gyakran ilyen eltérést. CYNTECT Plusz vizsgálat kérhető.  Ismétlés javasolt kezelés után illetve szövettani mintavétel.
Oxyuris vermicularis peték !!! Bélférgek petéi láthatók a mintában. Speciális kezelés javasolt.
Planocellularis carcinoma : laphámsejtes rosszindulatú daganat, mely lehet in situ, kezdődő ill. kialakult forma. Szövettani vizsgálat szükséges, mely után döntünk a további kezelésről.
Adenocarcinoma NOS: a méhszáj nyakcsatornájában lévő mirigyekből kiinduló rosszindulatú daganat. Vagy a méh test belsejében található endometriumból (nyálkahártyából) kiinduló daganat lefelé terjedése. Szövettani vizsgálat szükséges, mely után döntünk a további kezelésről.
In situ carcinoma: rosszindulatú daganat korai, kezdeti stádiumban lévő formája. Megfelelő kezeléssel, operációval teljes gyógyulás érhető el.
Incurrabilis tumor: rosszindulatú daganat késői stádiumban. Csak tüneti kezelést tudunk végezni, pl. a fájdalmat csillapítjuk, a vérzést csökkentjük, de a betegséget nem tudjuk meggyógyítani, vissza fog térni.

On-Line leletközlő rendszerünkben a lelet mellett mindig megtalálja a teendőket és javaslatokat  is. Kérem olvassa el figyelmesen a teendőket, és amennyiben kezelés szükséges, bejelentkezés nélkül is fogadjuk a rendeléseken, ahol a megfelelő gyógyszereket felírjuk, a terápiát megbeszéljük.

Siófok, 2016.01.04.                                           Dr. Bata Barnabás

(A cikkben szereplő információk nem helyettesítik az orvos-beteg kapcsolatot és az orvosi vizsgálatot. A GYNOFAM Kft. mindent megtett azért, hogy az itt közölt információk pontosak és teljesek legyenek, de semmiféle felelősséget nem vállal ezen információk használatából adódó, bármilyen káresemény bekövetkezéséért.)

Írta: Dr. Bata Barnabás | 2016.01.08. | Kategória: Cikkek, Dokumentumok, Nőgyógyászat, Segítség | Címkék: , ,