Citológiai eredmények értékelése

Olvasóink értékelése: / 0
ElégtelenKitűnő

Kedves Pácienseim !

Ezzel a kis leírással szeretnék segítséget nyújtani a citológiai leletek értelmezésben.
Tanácstalanság esetén keressen fel a rendelésemen, ahol megfelelő gyógyszerrel vagy kezeléssel segítek problémáján.

Előjáróban:

1. A méhszájdaganat kialakulását korán jelzi a rendszeres nőgyógyászati citológiai vizsgálat és megfelelő kezeléssel megelőzhető a rák kialakulása.
  2. Fájdalmatlan a vizsgálat. 5-10 percig tart. Bimanuális vizsgálat, emlő vizsgálattal egészül ki a komplett rákszűrés, sz.e. hüvelyi ultrahang vizsgálattal is.
  3. A citológia vizsgálat eredményét a kolposzkópos vizsgálattal történő egybevetéssel lehet jól, hatékonyan alkalmazni.

4. Évente 1x, középidőben (menzesz után 2. héten) javasolt a mintát venni.
  5. "Hüvelyt öblítés” vizsgálat előtt nem szükséges, könnyebben lehet diagnosztizálni a gyulladás okát, ha látjuk a váladékot.
  6. Citológia labortól függően 1-3 hét alatt készül el az eredmény, amit a weblapunkon megnézhet.

A Papanikolau (PAP Smear) érték : 0-4 jelentése.

• P 0 : Sikertelen, értékelhetetlen a kenet, pl. vérzés, gyulladás, fixálási-festési hiba, kevés sejtszám, eltörött tárgylemez miatt.
    Teendő:
    Meg kell ismételni a vizsgálatot. Amennyiben a mi hibánk, akkor az ismételt  vizsgálat ingyenes!
  • P 1 : Ép laphám és hengerhámsejtek. Rosszindulatú folyamatra utaló sejtelváltozás a vizsgált cytológiai anyagban nincs.
    Teendő:
    Tünet és panaszmentesség esetén 1 év múlva javasolt középidőben citológiai vizsgálat végzése.
  • P 2 : Gyulladás. Reaktív hám. Leucocytak és hystiocyták. Rosszindulatú elváltozásra utaló sejtelváltozás a vizsgált citológiai anyagban nincs.
    Teendő :
    Gyulladás ellenes kezelés javasolt, majd a következő ciklus közepén ismételt citológia javasolt.
  • P 3 : Nagyfokú gyulladás mint pl. Low-Grade squamosus intraepitheal lesion (SIL), Enyhe displasia. Érett metaplasia, hyperkeratosis. Gyulladásos váladék.  Vagy Atypusos endocervicalis sejtek Vagy HPV infectio jelei, Coilocyták.
    Teendő :
    Spec. gyulladás ellenes kezelés pl. antibiotikumok,+/ Isoprinosine tbl javasolt, majd 3 hónap múlva ciklus közepén ismételt citológia.
    Amennyiben ez is P3 vagy rosszabb, akkor conisatios műtétre van szükség.
  • P 4: Daganat vagy daganat megelőző állapot. H-SIL, AGUS.
    Teendő: Szövettanilag kell tisztázni a folyamatot. Mintát veszünk (biopsia) a kérdéses részből vagy conisatiot és fractionalt abrasiot végzünk a kórházban.

A fő jellemzők mellett olvashatunk egyéb idegen szavakat is:

• Leucocyták és hystiocyták : fehérvérsejtek, faló sejtek. Akkor látjuk a kenetben, ha gyulladás miatt a fehérvérsejtek és a baktériumokat pusztító vérsejtek nagy számban vannak jelen. Teendő : Gyulladásellenes kezelés javasolt, amennyiben panasza van a páciensnek.
  • Candida albicans: Legismertebb emberi gombabetegség kórokozója.
    Teendő :
    Gyulladásellenes kezelés javasolt, helyi (kúp és krém) és egész test kezelése (tabletta). A páciens partnerét is kezelni kell !!!!
  • HPV infectio jelei: humán papilloma vírus által okozott fertőzés, mely a méhszájrákban szenvedő betegek 98%-nál kimutatható. 200 feletti ismert típusa van. Egyes típusainál (magas kockázatú, H-Risk) a méhszájdaganatok előfordulása gyakori. Szoros kontroll javasolt 3 havonta, ill. HPV tipizálás (DNS vizsg.). Immunrendszer erősítése indokolt. Helyi kezelésekkel esetleg műtéttel is tudunk javítani az állapoton. Ismételt P3 citológia, H-Risk HPV fertőzéssel indokolja a méhszáj conisatiós műtétét (körkörös, kúp alakú kimetszését + méhnyak és méhüreg kaparék vételét). A műtétet követően lehet gyermeket vállalni, kb. fél évvel később. Kontroll citológiai vizsgálatok szükségesek 3 havonta.
  • Trichomonas vaginalis: gyakori szexuális úton terjedő nemi betegség kórokozója.
    Teendő :
    Gyulladásellenes kezelés javasolt (helyi és szájon át). A páciens partnerét is kezelni kell !!!!,
  • Bakterialis vaginosis: vegyes baktériumok által okozott fertőzés.
    Teendő :
    Gyulladásellenes kezelés javasolt, és hüvelyöblítés tejsavas oldattal. A páciens partnerét is kezelni kell !!!!
  • Doederlein cytolízis: A normál hüvelyflóra része a Doederlein pálcika alakú baktériumok, melyek a hüvely savas kémhatásáért felelős tejsavat termeli. Ezek biztosítják, hogy nincs hüvelygyulladás,ill. nem tudnak más baktériumok elszaporodni a hüvelyben. Citolízisnél a baktériumok nagy számban elpusztulnak (sokszor a túl savanyú kémhatás miatt), ezt bő, fehér, sűrű váladék folyásaként lehet észlelni.
    Teendő :
    Sok teendő nincs. Heti 1x lehet hüvelyt semleges kémhatású folyadékkal öblíteni, pl. vízzel.
  • Leptotrix infecio: speciális gomba fertőzés .
  • Atophias hámsejtek: változó korban gyakori. A hüvely és méhszáj hámja ösztrogén hiányában elsorvad. Hormonpótlás javasolt.
  • Keratosis: elszarusodás. A méhszájat el nem szarusodó hám fedi, de a sok gyulladás hatására átalakulhat, elszarusodhat. Gyulladás ellenes kezelés., irrigálások javasoltak.
  • Metaplasia: nagy fokú gyulladás esetén a sejtek normál érési folyamata felborul és közti alakokat lehet látni. Gyulladás ellenes kezelés., irrigálások javasoltak.
  • Reaktív - reparatív hám: gyulladás után gyógyuló hám. Teendő nincs ilyenkor, vagy tejsavas irrigálást (hüvelyöblítést) vagy tejsavas és normális baktérium flórát tartalmazó hüvelykúpot kell felhelyezni heti 1x.
  • Actinomyces : IUD (spirál) mellett gyakrabban kialakul a "sárga tőkegomba" fertőzés, mely súlyos kismedencei gyulladást, fájdalmat okozhat. Kombinált antibiotikus és gomba ellenes kezelést kell kapni.
  • Atypusos laphámsejtek!!! Pontosan nem identifikálható morfológiailag! Korai daganat esetén találnak ilyen sejteket vagy nagy fokú gyulladás esetén. Ismétlés javasolt kezelés után illetve szövettani mintavétel.
  • Oxyuris vermicularis peték !!! Bélférgek petéi láthatók a mintában. Speciális kezelés javasolt.
  • Planocellularis carcinoma : laphámsejtes rosszindulatú daganat, mely lehet in situ , kezdődő ill. kialakult forma. Szövettani vizsgálat szükséges, mely után döntünk a további kezelésről.

On-Line leletközlő rendszerünkben a lelet mellett mindig megtalálja a teendőket és javaslatokat  is. Kérem olvassa el figyelmesen a teendőket, és amennyiben kezelés szükséges, bejelentkezés nélkül is fogadjuk a rendelésen, ahol a megfelelő gyógyszereket felírjuk.

Siófok, 2014.11.15.                                           Dr. Bata Barnabás

(A cikkben szereplő információk nem helyettesítik az orvos-beteg kapcsolatot és az orvosi vizsgálatot. A GYNOFAM Kft. mindent megtett azért, hogy az itt közölt információk pontosak és teljesek legyenek, de semmiféle felelősséget nem vállal ezen információk használatából adódó, bármilyen káresemény bekövetkezéséért.)