A terhességi kolesztázis
5D Babamozi Nőgyógyászat
A terhességi kolesztázis A terhességi kolesztázis

Egy egészséges nőt egészséges terhessége során is számtalan veszély fenyegethet. Ezek nagy része gondos terhesgondozás során nagy százalékban kivédhető, de van olyan kórkép is, ami alattomosan, tünetek nélkül, esetleg olyan banális tünettel jelentkezik, mint a viszketés.
Ilyen például a terhességi epepangás (kolesztázis), ami sajnos kezelés nélkül a magzatra veszélyes következményekkel járhat.
A terhességi kolesztázis 140 várandós közül egyet érint, gyakrabban fordul elő magas anyai életkor, ikerterhesség esetén, de megfigyeltek földrajzi és szezonális halmozódást is. (Téli hónapokban gyakoribb)

Mi történik ilyenkor?

Normális esetben az epehólyagból az epeutakon keresztül az epe a bélbe kerül, és itt a feladata a zsírok bontása. Az epepangás során ez nem tud megtörténni, az epesav a májból a keringésbe kerül, és végül a bőrben rakódik le. Ez okozza a kórkép fő tünetét, a bőrviszketést.

Mit tapasztal a kismama?

Jellemzően a terhesség harmadik harmadának az elején, ritkábban már a második harmad végén jelentkeznek a tünetek.
Fő tünete a viszketés, mely először csak a tenyereket, talpakat érinti, de akár testszerte bárhol jelentkezhet. Ez az elviselhetetlen, mindennapokat megkeserítő tünet hívja fel a figyelmet a kórképre.
Előfordulhat még fáradékonyság, étvágytalanság, jobb bordaív alatti fájdalom, súlyosabb esetben sárgaság. Kezeletlen esetekben K-vitamin hiány is megfigyelhető. Ez véralvadási zavart, szülés közben nagyobb vérveszteséget okozhat szélsőséges esetben.
Az anyára nézve általában nem jelent veszélyt a kórkép, legtöbbször inkább „csak” életminőség romlást jelent.

Mi történhet a magzattal?

Az emelkedett epesav szint károsodást okoz a méhlepényben, ezért koraszülést, oxigénellátási zavart (meconiumos magzatvíz), és, bár az oka még nem teljesen tisztázott, akár magzati szívmegállást is okozhat.

Mi a teendő, ha felmerül a diagnózis?

Ki kell zárni bőrbetegséget, allergiát. A májenzimek, a bilirubin-szint emelkedése jellemző a kórképre – ezek egyszerű vérvétellel kimutathatók. Fontos vizsgálómódszer az epesav-szint mérés, amely még nem tartozik a rutin terhesgondozás vizsgálatai közé, de a rendelőben működő laborunkban ez a vizsgálat is elérhető panasz esetén vagy akár szűrő jelleggel.

Hogyan kezeljük?

Terhességi kolesztázis esetén a javasolt terápia a megfigyelés, a laborparaméterek követése ismételt vérvételekkel, májkímélő diéta, a kínzó bőrtünetek enyhítése hűsítő kenőcsökkel, súlyosabb esetben gyógyszeres terápia és akár a szülés megindítása.

Cikkek Kiemelt téma Laborvizsgálatok

Foglaljon időpontot vérvételre

Honlapunkon regisztrációt követően könnyedén tudja intézni bejelentkezését. Kiválaszthatja az Önnek megfelelő szabad időpontot, valamint vizsgálati eredményeit is láthatja.

NŐGYÓGYÁSZAT

Fertőzések, citológiai vizsgálat, vérzészavarok, onkológiai, változókori tünetek, meddőség és bármely nőgyógyászati panasz kezelése, valamint szülésre felkészítés Siófokon és Székesfehérváron.

NŐGYÓGYÁSZAT